Controlul stresului in cazul somerilor

Standard

Pierderea unui loc de munca atrage dupa sine alte pierderi, majore s-ar putea spune, cum ar fi pierderea identitatii profesionale, pierderea stimei de sine si a increderii in sine, pierderea simtului sigurantei de zi cu zi. Aceste pierderi genereaza o paleta de emotii greu de gestionat: de la suparare, furie la depresie, deznadejde, neajutorare si dezorientare. La randul lor aceste emotii intens negative si apasatoare dau nastere unei stari permanente de stres.

Raspunsul la stres este modalitatea corpului tau de a te apara. Cand lucreaza eficient, te ajuta sa ramai concentrat, energic si alert. In situatii de urgenta, stresul iti poate salva viata. Dar dupa o anumita limita, stresul inceteaza a mai fi util si incepe a fi o amenintare pentru sanatatea ta, pentru echilibrul tau emotional, pentru productivitatea ta si pentru viata ta interpersonala.

Din pacate, corpul nu face diferenta intre o amenintare fizica si una psihica. Cand esti stresat din cauza ca ai fost disponibilizat sau din cauza ca nu iti gasesti un loc de munca, corpul tau reactioneaza la fel de puternic ca si atunci cand ti-ar fi amenintata integritatea fizica si viata. Daca ai multe responsabilitati sau griji, raspunsul tau la stres s-ar putea sa fie activat in majoritatea timpului iar stresul pe termen lung poate duce la probleme de sanatate serioase.

Locul de munca reprezinta mult mai mult decat modul de a ne castiga traiul, acesta influentand modalitatea in care ne percepem si cum ne percep ceilalti. Profesia noastra ne da scop si sens in viata si de aceea este perfect normal sa te simti ranit, vulnerabil, panicat, respins sau furios cand pierzi controlul asupra acestui domeniu al vietii tale. Asadar accepta ceea ce simti si nu te invinovati sau blama pe altii pentru ceea ce ti se intampla acum. Stii foarte bine ca majoritatea oamenilor de succes s-au confruntat cu esecuri majore in cariera lor dar au stiut totodata cum sa profite de fiecare situatie ivita, invatand din orice experienta.

Insa pana a ajunge sa vezi aceasta perioada de somaj ca o experienta de invatare iti propun cateva sugestii practice care te vor ajuta sa-ti diminuezi nivelul de stres resimtit:

  1. Exprima-ti sentimentele – daca iti este greu sa relatezi cuiva ceea ce simti, incearca sa scrii ceea ce simti; scrie-i pana si fostului angajator (dar nu-i trimite scrisoarea), doar in scopul de a te elibera de emotiile intens negative care iti pot dauna sanatatii si starii de bine generala.
  2. Monitorizeazati gandurile – trebuie sa stii ca tot ce ai simtit, simti si vei simti vreodata este rezultatul a ceea ce gandesti. Daca te gandesti ca este groaznic tot ce ti se intampla sigur te vei simti descurajat si deprimat; insa daca privesti toata aceasta situatie ca pe o experienta de invatare, si incerci sa-i cauti si vezi partea pozitiva, sigur vei simti speranta si incredere ca totul se va rezolva asa cum te astepti.
  3. Vorbeste deschis cu membrii familiei – familia reprezinta cel mai important sprijin moral la care ai putea apela. Impartaseste-le ceea ce simti, ceea ce-ti propui sa faci de acum inainte, etc.
  4. Mentine un echilibru sanatos in viata ta – practica sport, dormi bine, mananca sanatos, practica tehnici de relaxare, roaga-te, etc.
  5. Creazati un plan de actiune – care sa te ajute sa ramai organizat, concentrate, activ si persistent in cautarea unui loc de munca. De asemenea, tine in minte ca acest proces s-ar putea sa tina mai mult decat te asteptai si nu cadea in modul de a gandi negativ. Ramai intr-o nota optimista, antrenat de scopul tau final, deoarece doar asa vei obtine rezultatul mult dorit fara a fi impiedicat de stresul inutil.

Rezultatul final nu va fi doar obtinerea unui loc de munca ci si tranformarea ta, dintr-un om care nu credea ca va reusi pus fata-n fata cu o situatie incontrolabila intr-o persoana sigura pe sine, care are abilitatea de a gestiona orice situatie stresanta care ar putea aparea vreodata.

Daniela Teodora Onca

Consilier in Cariera si Orientare Profesionala

Puteti gasi acest articol si alte articole interesante din acelasi domeniu pe site-ul: www.psihoselect.ro.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s